"מתחילים את השינוי בצלחת" היא תוכנית חינוכית חוויתית שפיתחנו מתוך ההבנה כי תזונה בת-קיימא היא אחד הפתרונות המבטיחים ביותר להתמודדות עם שינויי האקלים ועם המשבר הסביבתי. התוכנית תורמת להבנת הקשר שבין סביבה, בריאות ותזונה ושמה את הדגש על הדרכים שבהן כל אחת ואחד מאיתנו יכולים לתרום למאמץ העולמי להתמודד עם שינוי האקלים והשלכותיו. זאת באמצעות עידוד תזונה בריאה ובת-קיימא המבוססת על שילוב  של יותר מזונות מהצומח, בהתאם להמלצות משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ותוכנית הלימודים של משרד החינוך.

התוכנית מיועדת לכיתות ה'-י', ובמהלכה מתקיימים שני מפגשים לתלמידים הכוללים למידה אינטראקטיבית, דיונים מונחים והתנסות משותפת בטעמים חדשים. תכני השיעורים והמפגשים נכתבו בליווי תזונאיות קליניות וצוות אגף התזונה במשרד הבריאות. 

התוכנית מופעלת מטעם "חיים וסביבה" ארגון-הגג של ארגוני הסביבה בישראל ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות ומוצעת לבתי הספר ללא עלות. 

על מנת לשפר את האפקטיביות של התוכנית ולתמוך בתהליך שעוברים התלמידים, אנו ממליצים לקיים גם מפגש חשיפה מקוון להורים ומפגשי הכנה והדרכה לצוות המורות והמורים בבית הספר.

זכו לקיים מפגשים אצלנו

סדרה של שני מפגשים לתלמידים – בכיתה

מפגש ראשון

שיעור אינטראקטיבי הכולל שאלות לתלמידים, סקרים וסרטונים העוסקים בהשפעות הסביבתיות של תהליכי ייצור המזון שלנו. נעמוד על הקשר שבין תופעות כמו שינוי האקלים, בירוא יערות ואובדן מיני בעלי חיים, לבין תהליכי הייצור של מזונות שונים. ניתן גם דוגמאות למזון בר-קיימא, בריא, נגיש וטעים מהצומח שמומלץ לשלב בתפריט בהתאם לקשת המלצות התזונה של משרד הבריאות.

מפגש שני

פעילות מאסטר שף מהצומח: התלמידים יכינו בבית מראש מנה בריאה מהצומח, באופן עצמאי, או יחד עם ההורים, ויביאו את המנות לכיתה. במהלך המפגש יציגו את המנה שהביאו בפני הכיתה, ישתפו חוויות מתהליכי ההכנה ויקיימו ארוחה כיתתית המבוססת על המנות שהביאו שבסופה תתקיים בכיתה תחרות "מאסטר שף" לבחירת המנות האטרקטיביות ביותר ( ניתן להסתפק בארוחה משותפת ללא תחרות). בנוסף, כחלק מהמפגש התלמידים ישתפו בפתרונות שונים שהם מציעים לצמצום ההשפעות הסביבתיות של המזון שלנו, החל בהרגלים אישיים ועד פתרונות מערכתיים.

*במקרים בהם  אכילה משותפת בכיתה אינה אפשרית, התלמידים יעלו מבעוד מועד תמונות של המנות שהכינו לפדלט כיתתי שייפתח ע"י התכנית, ויציגו אותן במהלך המפגש.

חדש! שני מסלולים לבחירה:

פירוט נושאי המפגשים

תכני התכנית נכתבו בשיתוף עם גורמים מקצועיים בתחום החינוך והתזונה, ומותאמים לקבוצות הגיל השונות. במהלך הפעילות נידונים זה לצד זה אתגרים סביבתיים ודרכי התמודדות עימם, על מנת לחזק אצל התלמידים את תחושת המסוגלות ואת התקווה לשינוי. החומר הנלמד והנידון במפגשים מתקשר ישירות למושגים המוכרים לתלמידים מלימודי מדע וטכנולוגיה ומרחיב אותם בהתאם לדגשים בתוכניות הלימודים.

האתגרים
  • מהו שינוי אקלים ומהם הגורמים לו?
  • מהן סכנות שינוי האקלים לאדם ולכדור הארץ?
  • כיצד תהליכי ייצור המזון משפיעים על פליטה של גזי חממה ועל האקלים?
  • אילו מזונות מתאפיינים בטביעת רגל פחמנית גדולה יותר?
  • מהם הגורמים המרכזיים לפגיעה בימים ובאוקיינוסים ולהכחדה ההמונית של אוכלוסיית בעלי החיים בים?
  • כיצד רשתות דיג תעשייתי פוגעות באוכלוסיית בעלי החיים הימיים ומה ניתן לעשות בנדון?
  • מהם יערות הגשם ומהי חשיבותם?
  • מהם הגורמים המרכזיים לבירוא יערות הגשם ומהן השלכות הפגיעה ביערות הגשם?
  • מדוע גידול בקר מצריך שטח גדול במאות אחוזים מגידול מזון מהצומח?
הפתרונות
  • באילו פעולות פשוטות ויומיומיות כל אחד ואחת מאיתנו יכול/ה להשפיע/ה על הסביבה הקרובה והרחוקה ועל שינוי האקלים?
  • מהי ההשפעה הסביבתית של  שינוי קל בתזונה בקרב קבוצה גדולה של אנשים, כגון יוזמת "שני צמחוני"?
  • מהן המלצות התזונה של משרד הבריאות ומהי קשת המזון?
  • לאילו קבוצות מזון שייכים מזונות שונים מהצומח ומאילו מהם מומלץ לצרוך יותר?
  • מדוע משרד הבריאות מגדיר את התזונה הים-תיכונית כwin win, טובה לכדור הארץ ולבריאות האדם?

המלצות

בתי ספר יסודיים

בתי ספר תיכוניים

להזמנת פעילות

מתחילים את השינוי בצלחת - טופס למתעניינים/ות
סוג הפעילות או הפעילויות המבוקשות
ניתן לבחור כמה סוגי פעילויות